Słuchowisko no. 16
„Cohen , Morrison, Zembaty poeci rocka - symbole kultury czy pop kultury”
Leonard Cohen i Jim Morrison dwaj wielcy poeci piosenki
„Im jesteś starszy, tym mniej pragniesz kupić najnowszy model rzeczywistości " Leonard Cohem, wypowiedź z 1988r
Leonard Norman Cohen (ur. 21 września 1934 w Montrealu, zm. 7 listopada 2016 w Los Angeles) – kanadyjski poeta, pisarz i piosenkarz tworzący w stylu piosenki autorskiej w gatunku folk rock.
Przy akompaniamencie gitary akustycznej i niewielkiego, łagodnie grającego zespołu, Cohen śpiewał nieco monotonnym, lecz ciepłym barytonem swoje teksty, łączące religijne i interkulturowe aluzje z czarnym humorem. Trafił tym w gusta lewicujących, zapatrzonych w kulturę wschodu środowisk akademickich i literackich ówczesnej Ameryki
„Jeśli celem mojej poezji jest osiągnięcie czegokolwiek, to ma ona chronić ludzi przed ograniczeniem ich postrzegania i czucia.” Jim Morrison
Jim Morrison, właśc. James Douglas Morrison (ur. 8 grudnia 1943 w Melbourne na Florydzie, zm. 3 lipca 1971 w Paryżu) – amerykański poeta i piosenkarz rockowy, znany najlepiej jako wokalista i twórca piosenek psychodelicznorockowej grupy The Doors( Nazwę grupy zaczerpnął z książki Drzwi percepcji autorstwa Aldousa Huxleya) . Epizodycznie także prozaik, aktor, reżyser filmowy i scenarzysta.
Uchodzi za jedną z najbardziej wpływowych postaci muzyki rockowej i współczesnej kultury. Jego styl życia stał się modelowy dla obyczajowych rebeliantów swoich czasów. Zaliczany do grona tzw. poetów wyklętych.
Koledzy z zespołu nazywali go często „Jimbo”, jednak sam o sobie mówił „Król Jaszczur” lub „Mr. Mojo Risin'”. Fani ochrzcili go natomiast mianem „Pana Charyzmy”.
„Upadanie staje się moją specjalnością. Ale ćwiczę sztukę wstawania”, mówił Maciej Zembaty
Urodzony w 16 maja 1944 roku, zma. 27 czerwca 2011r. satyryk odnosił wielkie sukcesy jako tłumacz i poliglota, władający siedmioma językami, do dziś uchodzi za jednego z największych specjalistów od Leonarda Cohena i przetłumaczył ponad 60 jego piosenek. Był wszechstronnie uzdolniony, bystry, oczytany, do egzaminów podchodził bez trudności. W młodości szlifował grę na fortepianie, a magisterkę napisał na temat polskiej piosenki i gwary więziennej.
Karierę rozpoczął w 1963 roku, gdy poznał pianistę i kompozytora Janusza Bogackiego. W wyniku ich współpracy powstały pierwsze piosenki do kabaretu Fermata. W 1965 roku otrzymał nagrodę za najlepszy debiut autorski na Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu. Po czasie znalazł dla siebie właściwą ścieżkę kariery.
W 1971 roku stanął przed publicznością opolskiego amfiteatru i obniżonym głosem wyśpiewywał kolejne zwrotki „Ostatniej posługi”... do marsza żałobnego z sonaty b-moll Fryderyka Chopina. Interpretacja Zembatego wywołała ogólnokrajowe kontrowersje. Entuzjaści czarnego humoru stawali w jego obronie i mówili o poszanowaniu wolności twórcy, a przeciwnicy byli oburzeni przez szarganie świętości.
Serdecznie zapraszamy już 11 maja o 18:00 na Słuchowisko no.16 niezmiennie w Akceleratorze Kultury!